Slušaj i gledaj online

  • weather-image

    27C° Karlovac

  • weather-image

    27C° Duga Resa

  • weather-image

    23C° Ogulin

  • weather-image

    27C° Ozalj

  • weather-image

    27C° Slunj

Županija DJECA RUŠE PREDRASUDE Podijeli

S disleksijom je teško, ali odustajanje nije opcija

Iako im treba puno vremena da savladaju gradivo, dvojica dječaka koji se bore s disleksijom ruše prepreke i predrasude

Kada žurim, ponekada mi se miješaju slova. Isto je i kada profesori diktiraju gradivo. Dogodi se da ne stignem sve zapisati. Zamijenim slova jer ne stignem promisliti koje je koje slovo. Ako treba napisati slovo B, ja napišem P. Kad treba napisati slovo S, napišem Š.

Započinje tako svoju priču 13-godišnjak iz Karlovca. Riječ je o odličnom učeniku kojemu je cilj upisati Opću gimnaziju i kasnije, nakon Medicinskog fakulteta specijalizirati pedijatriju. No, u njegovu peticu, uloženo je znatno više vremena provedenog nad knjigom nego kod njegovih vršnjaka koji se ne bore s disleksijom kao on.

-Da naučim jednu lekciju treba mi oko sat i pol vremena. Kad dođem iz škole, prvo napišem zadaću, onda pročitam bilješke od profesora, onda iz knjige pročitam lekciju 2 ili više puta. Usmeno me mama ili tata pitaju. Kada je neka teška lekcija, kao što zna biti slučaj s lekcijama iz povijesti ili geografije, onda radim umnu mapu, objašnjava 13-godišnjak.

Još u vrtićkoj dobi, kod tete u vrtiću se pojavila sumnja da ovaj dječak ima jezičnih poteškoća. Od tada su počela testiranja, a potom i vježbe. U četvrtom razredu i službeno mu je potvrđena disleksija.

Kriva je pretpostavka: ukoliko vježbaš, bit ćeš bolji. Odnosno, kad bi se malo više potrudio, onda bi znao čitati. Naprotiv, ta djeca ulažu ogroman trud, ali trud ne mora uvijek odgovarati rezultatu. Demotivirajuće je nakon toliko puno uloženog truda dobiti lošu ocjenu. Zato škola i okolina treba imati razumijevanja, ističe Bojana Knežević

Roditelji su mu najveća podrška. Kako bi što više vremena proveli s njim u čitanju, rade u različitim smjenama i ulažu ogroman trud kako bi ovaj dječak ispunio sve svoje ambicije.

-Od petog razreda zato sada imam neki papir kako bih imao više vremena za napisati test, naglašava 13-godišnjak.

A taj papir je potvrda logopeda koja mu osigurava da mu učitelji u savladavanju gradiva pristupe na individualan način i da ga ne požuruju u rješavanju zadataka.

– Ako ne napišem test u 45 minuta, što je najčešće matematika, onda se dogovorimo profesorica i ja da dođem sljedeći sat. Prvo se javim profesoru koji mi je tada po rasporedu i odem završiti test do kraja.

Disleksija su po definiciji specifične teškoće čitanja i pisanja, kada tehnika čitanja i pisanja ne odgovara dobi djeteta, stupnju obrazovanja i intelektualnim sposobnostima. Jedina stvar koja odstupa kod tog djeteta je čitanje i pisanje.

Kad narastem, volio bih raditi u muzeju

A drugi dječak koji se također bori s disleksijom ide u 6. razred. I on se silno trudi da ispuni sve obveze. Vremena je malo da se savlada gradivo i svi ciljevi koje si je zadao. Zna da može, ali ponekad rezultati dođu nakon mnogo, mnogo truda. Odustajanje nije opcija, ali teško je ustrajati.

Meni pomaže prijatelj u klupi jer inače ne bih mogao pohvatati što nam učitelj govori. Kod kuće radim s mamom, a i pomažu mi i audio knjige. A i djed je kartica za sve. On je velika podrška i kada se ide na vježbe u SUVAG i kada se čita i svira. Nadovezuje se 12-godišnjak. Iako mu učenje oduzima jako puno vremena, talentiran je za glazbu pa svo svoje slobodno vrijeme ulaže u sviranje saksofona i break dance.

-Kad narastem htio bih raditi u muzeju. Idem i u Glazbenu školu i na break danceom na koji idem u Zorin Dom već 5 godina. Svake subote idem na robotiku u Knjižnicu. Plešem na brzu super muziku. Volim kad nas puno, kad se družimo i nastupamo. Imamo fora pokrete. U Glazbenoj školi mi je super kad naučimo pjesmicu ili dvije, imamo koncert. Ja sviram saksofon i neke pjesme cijele znam odsvirati iz glave, ističe 12-godišnjak.

Borba s disleksijom kod 10% učenika, ali to ih prati cijeli život

S disleksijom se suočava 10% populacije pa tako i 10% karlovačkih učenika. Disleksiju ne možete izbrisati i ukloniti iz života, ali možete naučiti živjeti s njom. Možete pronaći alternativne načine učenja i biti uspješni. No, razumijevanje okoline ključan je faktor u ovoj priči. Vrijedne stručnjakinje iz karlovačkog SUVAG-a pomažu  i usmjeravaju djecu kako se boriti i uspjeti. Bez truda i upornosti, rezultati neće biti dobri.

-Ako ta djeca vide da je netko spreman nagraditi njihov trud i ogromnu količinu vremena i energije i volje koju oni ulažu, onda će i oni biti spremni sve to odraditi. ukoliko dijete koje ima disleksiju uloži ogroman trud, a nigdje se to ne vrednuje na pravi način, najvjerojatnije će uči u začarani krug iz kojeg se teško izvući. Teško je onda pronaći volju i želju da toliko truda uloži, koliko oni, na žalost moraju ulagati, poručuje logopedica Bojana Knežević.

A trinaestogodišnjak dodaje, profesori trebaju razumjeti učenike. neki profesori su jako pedantni  i žele da svi znaju. No, oni ne znaju kako je učenicima. Ne znaju je li im teško ili lako savladavati gradivo. Mnogi ne pitaju učenike treba li im pomoći. A  često treba.

Pročitajte i ovo

DAN DRAGANIĆA

Općina Draganić nema nezaposlenih, ali veće plaće zaustavile bi odlazak stanovništva