Inovativnom instalacijom Zvončići pokazali kako izgleda autizam: To treba iskusiti, samo tako se može pomoći djeci
Iako je sve trajalo samo 5 minuta, za većinu sudionika podražaji su bili prejaki
Udruga Zvončić na danu otvorenih vrata pokazala je kako se osjećaju djeca s poremećajima iz spektra autizma.
Postigli su to na inovativan način, koristeći novu instalaciju u kombinaciji sa aktivnostima koje simuliraju sličan doživljaj podražaja iz okoline na osobu s autizmom. Podražaji na koje se misli su jaki mirisi, intenzivni i neugodni dodiri, izmjena svjetlosti te neugodni zvukovi i buka.
Svaki posjetitelj izložen je tim podražajima i vođen od strane senzornog terapeuta te potican da izvrši određene jednostavne zadatke.
-Na taj način, unutar 5 minuta željeli smo približiti kako svijet izgleda kroz oči autističnog djeteta, kazala je terapeut, Nada Jelača Šimunić.
Naglašava kako se djeca ne mogu odmoriti od ovih podražaja, kako je to bio slučaj sa sudionicima, te kako oni neprekidno i svakodnevno moraju prevladavati ove prepreke.
Shvatiti takvo dijete znači pomoći mu
Jedna od sudionika koja je željela proći ovo iskustvo je i Mirela Matešić, majka autističnog djeteta. Odmah je naglasila kako je ovo iskustvo bilo uznemirujuće, ali neophodno za bolje shvaćanje, prije svega, vlastitog djeteta:
– Sada bolje mogu razumjeti kako izgleda jedan njegov dan, kaže majka i zaključuje kako ovakvo iskustvo nije nešto što se može shvatiti u teoriji. Jednostavno, treba iskusiti.
Ova instalacija bolji uvid u svijet autizma dala je i učiteljima i nastavnicima.
Profesorica Ekonomsko-turističke škole u Karlovcu, Svjetlana Stanić, odlučila se na ovo iskustvo kako bi pomogla svom učeniku i olakšala mu dane u školi.
Smatra kako joj je ovo iskustvo dalo ono što sati teoretske edukacije ne bi nikada mogli postići:
-Nakon ovoga, divim se svakom učenik s autizmom koji izdrži u našem obrazovnom sustavu jer ja tako ne bih mogla niti 5 minuta” zaključila je profesorica.
Koliko je ovo zapravo izvrstan način kako razumjeti autizam, govori i činjenica da su ovakav projekt proveli i u drugim školama gdje su ih doslovno molili da dođu, istaknula je ravnateljica udruge, Snježana Čop.
Naglasila je i neka od iskustva kojima je imala prilike svjedočiti po školama:
– Roditelji su ovakvim pristupom bili oduševljeni. Asistenti su bolje osvijestili kako se nositi u takvim situacijama. Djeca s autizmom dolazila su doma i rekla kako ih sada napokon u školi prijatelji razumiju. Stručni kadar jednostavno ovo mora doživjeti, tvrdi Čop te zaključuje kako će se djetetu moći pomoći i olakšati tek ukoliko ga se istinski shvati.
L. Grčić