Radio Mrežnica
ZLATNA LJEVICA Podijeli

Jelićev film o Antunu Stipančiću iskren je i topao film i scenaristički pun pogodak: Tova kao 99% talenta i 1% rada

Bilo bi lijepo na ovogodišnjem 70. Pulskom filmskom festivalu pred slavljeničkom publikom vidjeti ovaj dokumentarac u nekom programu, jer bi tako i festival, film i Tova dobilo satisfakciju prave filmske storije

Dokumentarni film “Tova”, najbolja ruka, najlošiji lakat – o jednom od najboljih stolnotenisača svijeta Dugorešaninu Antunu Tovi Stipančiću pretpremijeru će imati upravo u Dugoj Resi, 19. lipnja.

Radi se o dokumentarnom filmu u trajanju od 52 minute scenarista i režisera Damira Jelića koji je ujedno napisao i tekst naslovne pjesme filma, a ovih dana izašla je i filmska kritika ovog uratka.
Potpisuje ju Mate Ćurić, i sam opčinjen “Zlatnom ljevicom s Mrežnice”.

Ćurić tako piše:

-Njegov prvi trener Josip Trupković će Tovin uspjeh objasniti baš percepcijom oka, kojeg čini mrežnica, kao i sama rijeka Mrežnica, na kojoj je proplivao i zaplivao u uzburkanom životu. Slike današnje mladeži u bistroj vodi okruženi bijelim lopticama asociraju taj spoj neprekidnosti života koji nosi i donosi neizvjesnost. Ona koja ga je u Pjongjangu, zajedno s Dragutinom Šurbekom u paru dovela na prvu svjetsku stepenicu.

Podsjetimo, na Tovin rođendan 18. svibnja javnosti je upravo u Dugoj Resi predstavljen spot i glazba koja prati dokumentarac (Boris Dugi – Novački, glazba, aranžman, vokal na pjesmi “Bijela loptica”, Ognjen Gravora, aranžman glazbe,Tomislav Radić, ton-majstor, vokal Zrinka Luketić), slijedi i prikazivanje dokumentarca o Tovi.

Priča o dvojici protagonista – Tovi i Jeliću

U svojoj filmskoj kritici Ćurić piše kako je zanimljiva priča o dvojici protagonista ovog filma – sjajnom Tovi, a onda i autoru projekta – Damiru Jeliću, bivšem političaru, karlovačkom gradonačelniku i županu.

-Zanimljiva je priča o sudbini dva protagonista dokumentarnog filma «Tova, najbolja ruka, najlošiji lakat»; o samom subjektu radnje Antunu Tovi Stipančiću, jednom od velikana hrvatskog stolnog tenisa, u svijetu poznatog kao «zlatna ljevica hrvatskog sporta (Duga Resa, 1949. – Zagreb, 1991.), a drugi je autor cijelog projekta: scenarist, režiser, tekstopisac popratnog hita «Bijela loptica» Damir Jelić.

Naime, premda nam se čini da smo u jednom trenutku sve znali o velikom Tovi, 32. godine od njegove prerane smrti za neke generacije je gotovo sve o njemu novina i veliko iznenađenje, pa i nepoznanica zagubljena u zaboravu ne tako popularnog sporta kao što je na primjer nogomet ili košarka, a čini mi se da je to imao Jelić na umu kada je sastavljao priču o svom zemljaku i čudaku.

Jelića zapravo znamo kao političara, dugogodišnjeg gradonačelnika Karlovca, potom župana Karlovačke županije koji je svoje mandate samovoljno prekidao i što je gotovo nevjerojatno za ove politikom opterećen prostore napustio politiku i vrtio se u učionicu studentima.

Negdje u početku njegove političke karijere Karlovac je zablistao na filmskoj karti najmlađih stvaralaca amatera, zapravo učenika u školama koji su osvajali nagrade i plijenili svojom inovativnošću, a Jelić je u tome imao itekakvog upliva, pa ne čudi onda da je ovaj njegov dokumentarni povratak prosvjeti, filmu i duhovnosti rezultirao onim najboljim – iskrenim i toplim filmom o Tovi koji nije samo priča svjedoka već zanimljiv dramaturški postupak koji nas vodi do Tove istom onom neizvjesnošću kojom je on vodio svoj sportski uspon do neslućenih visina, ili nadomak njih.

Scenaristički to je pun pogodak, da zapravo odgonetnemo samu poruku naslova filma «Tova, najbolja ruka, najlošiji lakat», a pomažu nam dvije smotre na kojima je Tova izluđivao svijet svojim nepredvidivim bekendima, a Kineze i Japance dovodio do očaja i pobjeđivao ih u njihovom nacionalnom sportu u trenutku kada je na sceni bila njihova postava proglašena najboljom svih vremena.

Režiser slikom upotpunjava priču

Dakle, režiser nam slikom (od kolijevke pa do groba), svjedočenjima Tovinih trenera; prvog Josipa Trupkovića, potom Hermana Vukušića, suigrača Zlatka Čordaša…, učenika Zorana Primorca i brata mu Marijana, te Dugorešana kojima se uvijek vraćao, video zapisima i TV arhivskim filmskim materijalima upotpunjava priču, uspoređujući njegove mečeve na svjetskim prvenstvima u Kalkuti 1975. i potom 1979. u Pjongjangu sa životnim putom kojim je kročio, gazio i penjao se do postolja.

Zanimljivost svega toga je što tako nastaje film u filmu, još jedan meč koji se vodi između Tove kojega čini 99 posto talenta i Antuna od 1 posto rada.

S druge strane, njegov vječiti suparnik, Mađar Istvan Jonyer sazdan je od 5 posto talenta i 95 posto mukotrpnog rada (trenira čak i noću dok drugi spavaju) pa se i rezultat u Kalkuti (pojedinačno) mijenja po toj osnovi.

Jonyer i sam o tome govori; Tova svojom «Božjom rukom» čini čuda i vodi u tom meču do Olimpa, ali trening, upornost, izdržljivost i snaga izjednačuje i na kraju pobjeđuje, jer je Tova sazdan od želje da nadigra svakog suparnika, ali pritom ga mrzi treniranje, trčanje… pa čak i samo tuširanje ako se nije dovoljno oznojio.

Od vodstva 2:0 na kraju gubi 3:2. Sugovornici između tih stvarnih i zamišljenih mečeva iz Tovina života daju svoja mišljenja, opaske, svjedoče o njegovu skromnom radničkom porijeklu u Dugoj Resi, neimaštini, ali i sreće u okruženju s generacijom i prijateljima na voljenoj Mrežnici, kojima još od 1959. podaruje radost pobjeda za zelenim stolom prebacujući lopticu s jedne na drugu stranu tako da protivnik nikada ne zna kuda će pasti.

Tako zapravo kompletiramo sliku o heroju, junaku, prvaku, netipičnom sportašu koji bi sa samo desetak posto više treniranja stotinu puta više postigao i dostigao (Jonyer je čak 4 puta bio prvak svijeta), ali ne bi bilo onda ove filmske priče o ljepotanu s Mrežnice, čijim kadrovima počinje iz žablje perspektive priča o Stipančiću uz žumor rijeke i naracijom Gorana Grgića, a također i završava kadrom iz ptičje perspektive sa stolom za pin-pong nasred mrežničkih sedrenih barijera što razdvaja percepciju života velikog Tove (Srećko Radelić, kamera, Jure Radelić, dron, kamera, montaža).

Uspjeh je percepcija oka – mrežnica i Mrežnica

Njegov prvi trener će Tovin uspjeh objasniti baš percepcijom oka, kojeg čini mrežnica, kao i sama rijeka Mrežnica, na kojoj je proplivao i zaplivao u uzburkanom životu. Slike današnje mladeži u bistroj vodi okruženi bijelim lopticama asociraju taj spoj neprekidnosti života koji nosi i donosi neizvjesnost.

One koja ga je u Pjongjangu, zajedno s Dragutinom Šurbekom (Zagreb, 1946. –Zagreb, 2018.) u paru dovela na prvu stepenicu svjetskih prvaka.

I dok pratimo kako se tamo redaju setovi, saznajemo da zbog godina i navale nove generacije tadašnja jugoslavenska reprezentacija dvoji da li uopće poslati Tovu na prvenstvo, na kraju ipak igra slučaja odluči, a sve ostalo je povijest.

Tu se i jedinim kadrom uživo pojavljuje Tova koji po povratku s toga prvenstva na konferenciji za novinare kaže da mu je to najdraža nagrada i uspjeh – jer su osvojili svjetsko prvenstvo i pobijedili ljute suparnike Mađare (Jonyer – Klampar) a da pritom kroz natjecanje nisu izgubili niti jedan set.

Nedostaje Šurberkovo svjedočanstvo – druga polovica najvećeg sportskog para

No, za relativno kratkog života osvojio je 27 medalja zlatnog sjaja na europskim i najprestižnijim svjetskim natjecanjima.

Filmu sigurno nedostaje Šurbekovo svjedočanstvo jer ga je smrt spriječila da bude ona druga strana Tovina uspjeha, jer je ovaj dvojac – po riječima najljućih protivnika Mađara – najveći sportski par u povijesti sporta.

Očito je film pripreman u prigodi 30. godišnjice Stipančićeve smrti 2021. ali je korona i ovdje umiješala svoje viruse.

Za pohvalu je i to što je Ministarstvo turizma i sporta stalo uz nastanka ovog filma, kao i niz drugim institucija i pojedinaca (HOO), jer će on ubuduće biti ne samo film o jednom sportašu koji je svom sportu dao sve, a nikada o njemu nije volio pričati i sve svoje tajne ponio rano u grob, već i promidžba Hrvatske. Ovaj filma je je nadahnuće i simbol za mnoge koji ga i danas slijede ili će ga pokušati nadmašiti.
Bilo bi lijepo na ovogodišnjem 70. Pulskom filmskom festivalu pred slavljeničkom publikom vidjeti ovaj dokumentarac u nekom programu, jer bi tako i festival, film i Tova dobilo satisfakciju prave filmske storije. Ne treba zanemariti i to da je i producent Syntheses produkcija također iz Pule, piše Ćurić.

Portal Radio-Mrežnica unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više na Prihvati Čitaj više