Skini našu aplikaciju

Slušaj i gledaj online

  • weather-image

    1C° Karlovac

  • weather-image

    1C° Duga Resa

  • weather-image

    -0C° Ogulin

  • weather-image

    0C° Ozalj

  • weather-image

    0C° Slunj

Život MATEMATIKA NIJE BAUK Podijeli

Mladi profesor iz Duge Rese razbija predrasude o matematici: Ona je posvuda oko nas

Roman Karem će od 21. studenoga održavati pripreme za maturu iz matematike A i B razine, a napravio je i impresivnu skriptu od 310 stranica s dosadašnjim zadacima na maturi

Matematika uopće ne mora biti drama ili bauk, naprotiv, može postati dio života.

Tvrdi to mladi dugoreški profesor matematike Roman Karem pod čijim će stručnim vodstvom maturanti konačno imati priliku pohađati pripreme za maturu iz ovog predmeta, bilo iz A ili B razine. Riječ je o sjajnom projektu u kojeg je uz prof. Karema uključeno dugoreško Pučko otvoreno učilište.

Sve počinje 21. studenoga, a maturanti će imati priliku pripremati se za matematiku na državnoj maturi. Odlična je to prigoda za mlade ljude koji osjećaju manjak znanja iz ovog predmeta ili možda jednostavno nedostatak samopouzdanja, a pred njima je zahtjevna državna matura iz matematike.

Kod matematike je važno steći osjećaj

Karem koji je prije dvije godine završio studij matematike na Prirodoslovno -matematičkom fakultetu u Zagrebu svjestan je da je dobro znanje matematike i dobar rezultat na maturi preduvjet za daljnje visokoškolovanje. Trenutno predaje u zagrebačkoj Privatnoj klasičnoj gimnaziji i matematika mu je – ljubav.

Zašto je mnogima ipak bauk i stres, smatra da razlog leži u nekim “pričama” kojima se klince zastrašuje i plaši ih s matematikom od malih nogu. Kad se tome pridoda možda i roditeljska riječ kako je matematika “teška i nije im išla”, unaprijed se stvara slika o predmetu koji je zapravo, kaže Roman, svuda oko nas.

-Kod matematike ja važno steći osjećaj. Koliko je to nečega, npr. knjiga na polici uče u 1. razredu, pa se onda klinci susreću s negativnim brojevima koje možda vide u liftu ili na tekućem računu roditelja, u 6. razredu uče razlomke pa moraju shvatiti koja je razlika ako je na stolu 2/3 ili 3/4 pizze, u 7.razredu su na postocima pa bi trebali izračunati koliko košta roba snižena 20 posto, pa još 20 posto, u 8. su na korijenima i brojevima koji postoje u prirodi. Znači, u osnovnoj školi oni moraju steći sliku o brojevima, a na učiteljima je da im to približe s čim više slika i primjera iz života. Onda se uči procedura, odnosno kako te brojeve množiti, dijeliti, itd. Matematika je posvuda oko nas i u osnovnoj školi uči se osnovna matematička pismenost. U srednjoj školi glavni je cilj naučiti apstraktno razmišljati, kaže Karem. – Konkretno, kako uz dvije poznate činjenice doći do treće.

Previše procedure u našim knjigama, premalo zadataka koji se mogu riješiti razmišljanjem u 20 sekundi

I tu počinje problem na kojeg upozorava i koji je očit. Mnogi hrvatski učenici na matematičkim PISA testovima postižu loše rezultate u usporedbi s vršnjacima iz drugih zemalja. Odgovor je, prema prof. Karemu, jednostavan. U našim udžbenicima dominira procedura, 10 minuta se mora “kopati” po zadatku s papirom i olovkom, a ni izbliza nema zadataka koji se mogu riješiti razmišljanjem od 20-ak sekundi, bez papira i olovke.

-Udžbenici u drugim zemljama vrve takvim zadacima poput onih koja ja maksimalna vrijednost funkcije 2 sinus x-1 ili ako je cijena robe 100 kuna, koliko od tog iznosa ide državi ako je PDV 25 posto. Kod nas dominira procedura, procedura, procedura. Onda učenici dođu na maturu na kojoj su upravo zadaci za razmišljanje i koji traže razumijevanje pa neslavno prođu, objašnjava Karem.

Problem je to našeg školstva, ali i nakladnika koji u zadnje vrijeme ipak nešto mijenjaju profil zadataka i prilagođavaju se ovima “za brzo” razmišljanje.

– Naše učenike na maturi, a i inače muče zadaci iz života. Kad im se i objasni, onda je glavno pitanje: “Kako ćemo to napisati”, a nije im u cilju shvatiti. Kad bi u našim udžbenicima bilo takvih zadataka, onda bi učenici nakon 4 godine izlazili matematički pismeni. Stoga, nije problem u profesorima, već u sustavu koji traži famoznu proceduru. Matematika bi trebala biti intrigantna, golicati maštu i okupirati nam vrijeme, ona je za razmišljanje, kaže Karem.

Pripreme za maturante sadržavaju dosadašnje zadatke s mature

Ono što on želi jest raditi na matematičkoj pismenosti za maturante. Stoga je temeljito pripremio dvije razine priprema, A i B, a počinju 21. studenoga. 

Za manje upućene, riječ je o doista kvalitetnim “treninzima” nakon kojih polaznici četvrtih razreda srednje škole mogu pristupiti državnoj maturi bez straha od pada. Uz pohađanje priprema koje će voditi, preduvjet je ipak i rad kod kuće.

-Osmislio sam dvije razine priprema, A i B. Prva traje 120 sati, druga 60 sati, sve su kroz 30 termina predavanja i dovoljno da se tijekom godine maturanti pripreme za ono što ih čeka. Mogu biti sigurni da ono što će raditi na našim pripremama, sigurno će biti na maturi.

A koliko je ozbiljno ovaj mladi profesor shvatio svoj poziv i izazov približavanja matematike maturantima, svjedoči i činjenica da je u vrijeme korone napravio skriptu koja sadrži čak 310 stranica u kojoj se nalazi sve za maturu A razine. Težak i zahtjevan posao nije mu problem jer to smatra ulaganjem u znanje, a famu o matematici  želi razobličiti, reklo bi se, u “proste faktore”.

Svi koji žele mogu se prijaviti do 20. studenoga na mail mathdugaresa@gmail.com ili mobitel 097/603-5643, a prvo predavanje je besplatno. Cijena tečaja za A razinu je 1920 kuna, a za B razinu 1320 kuna, a ukoliko polaznici ne budu zadovoljni, vide da im ne treba ili imaju neki drugi razlog poput onog da im se ne sviđa profesor, uvijek se mogu povući, kaže Roman.

Važno je napomenuti da se ovakve pripreme po prvi put održavaju u Dugoj Resi, ali i da su otvorene ne samo za dugoreške već i karlovačke maturante. Mnogi maturanti dosad su odlazili u Zagreb zbog priprema, a sada imaju priliku naučiti to u svom gradu.

Matematika i maske: Ako ih oba sugovornika nose, šansa za prijenos virusa manja od 1 %

A da je moguće matematiku znati i razumijeti, i sam Roman svjedoči vlastitim iskustvom. Do četvrtog razreda srednje nije se nešto previše bavio matematikom, no tada je ona postala prvi izbor, iako je volio i sport i geografiju. Tad je shvatio da nema dovoljno znanja za studij na PMF-u za kojeg je mislio da ga pohađa “posebna vrsta ljudi”.

-Nabavio sam “debelu” knjigu i počeo raditi, koristeći svaki trenutak za matematiku pa nadoknadio sve što zbog nerada prije nisam imao, priča kroz smijeh Roman. A da je napravio dobar posao i još bolje “zagrijao” stolicu, svjedoči i uspješno završen PMF. Danas svoje znanje profesor Karem nesebično daruje baš kao što i pronosi  ideju o matematici koja je razmišljanje i nalazi se u svakoj životnoj pori koja nas okružuje.

Uostalom, i Platon je rekao da je “najviši oblik misli u matematici”, a netko malo duhovitiji i da su samo u matematici svi računi čisti. A kako smo u vremenu koronavirusa, tako će se i ove pripreme odvijati “sukladno mjerama”. Matematički rečeno, ako oba sugovornika nose maske, šansa za prijenos virusa je manja od 1%.

Pročitajte i ovo

ZEMLJA RADI

Tlo u Turskoj trest će se još jako dugo: Jedan kontinent “gura” drugog, ali da nema potresa, nestali bismo